Cocos, a love affair

COCOS2

Ik heb het aangekondigd, ik zou  een ode brengen aan appelazijn en kokosolie, mijn favoriete beauty-producten. Et voilà hier is-ie  dan! Maar eerst een filmpje over chemicaliën in onze shampoos, gezichtsreinigers, crèmes, zalfjes en make-up.

Nee dan, kokosolie:

1.  Het is organisch en natuurlijk. Dus zonder chemicaliën, parabenen, alcohol, glycerine, of synthetische parfums  (Lees meer waarom je die het best kunt vermijden)

2.  Het smaakt goed en het ruikt heerlijk

3.  Het hydrateert je huid én je kunt het gebruiken als massage-olie

4.  Het is hard (tenminste in de koude maanden), maar het smelt onmiddellijk in je hand

5.  Het werkt zelfs anti-schimmel en antibactirieel

6. Het is goedkoop

face

Ochtend routine

1.  Bescherm je gezicht met kokosolie tijdens het douchen Voordat ik onder de douche stap smeer ik m’n gezicht in met een dikke laag kokosolie. Omdat de olie waterafstotend is heb ik het idee dat ik op die manier voorkom dat mijn huid uitdroogt. Goed inmasseren!

2.  Afspoelen  Ben ik klaar met douchen dan spoel ik het van mijn gezicht af met warm water. Het restje dat dan nog overblijft is het perfecte beetje hydratatie en is zeker niet vet!

3.  Droog deppen  Daarna gebruik ik zelfgemaakte tonic van appel(cider)azijn (onderaan de pagina) en dagcrème.

Avond routine

1.  ‘Wassen’ met Kokosolie. Geen zeep. Voordat ik nog maar met IETS van mijn avond routine begin, smeer ik weer een dikke laag olie op mijn gezicht. Ik masseer het goed in mijn huid en laat het intrekken. In die tijd poets ik mijn tanden en drentel nog wat rond soms. Al die tijd maakt de olie mijn gezicht zacht.

2.  Mascara afhalen.  Als ik klaar ben met drentelen en tandenpoetsen begin ik met het afhalen van mijn mascara met de olie. Ik gebruik er een watje voor en hupsakee weg is de mascara en eventuele andere make-up.

3.  Afspoelen.  Daarna was ik de kokosolie eraf met warm water. Droog deppen en een zalfje voor de nacht!

* 27 manieren om kokosolie te gebruiken in je beauty-routine

* meer over natuurlijke verzorging

Biologische-kokosolie-extra-virgin-cocos-Amanprana-Fair-Tradekokosolie-virgin-koudgeperst-500ml

Koudgeperste biologische kokosolie kun je kopen bij de toko of bij groene-/biologische winkels

375x321_apple_cider_vinegar_ref_guide

En dan appelazijn:

Zelf tonic maken. Simpeler kan niet: meng drie delen water met 1 deel appel(cider)azijn.
Let op:
1. Het moet rauwe/biologische appelazijn zijn, daar zit nog wat troebele prut in dat ‘moeder’ heet en juist dat is de werkzame stof.

2. Droge huid, gebruik meer water dan wat ik hierboven beschreef. Oliehuidje: gebruik meer azijn
3. De azijnige geur is weg zodra de tonic is ingetrokken.
ACV
Voor het haar

Appelazijn kan je haar laten glanzen, het balanceert de ph-waarde ervan en bovendien kan het helpen tegen roos en een jeukende hoofdhuid. Gebruik het om je haar mee uit te spoelen. Mix  met een even groot deel water en giet het over je hoofd onder de douche. Even laten intrekken voordat je het uitspoelt.

Comments
One Response to “Cocos, a love affair”
  1. Muriël schreef:

    Wowie kokosolie gebruiken om mascara mee te verwijderen? Als hydratatie voor mijn huid, dat heb ik me nooit zo beseft. goed idee! Ik ben een groot liefhebber van kokos, heerlijk, blij met deze tips!

Geef een reactie

  • Joke Weststrate

    jokeweststrate@gmail.com

    Btw Nr. NL149392576B01 | KvK Nr. 62573217

