Herfsttype

hot-sale-3-shop-sweep-decoration-buckle-design-woolen-boots-pants-for-party-font-b-monsterKleuranalyse
Nooit gedacht dat ik het nodig zou hebben, maar wat blijkt: meer dan de helft van mijn kledingkast kan weg! Wat, Joke? Waar je heb je het over? Vertel!

Wel, het zit zo: ik heb een kleuranalyse ondergaan. Laura de Jong (jullie weten inmiddels wie zij is, maar goed: hier en hier) kan dat namelijk óók: een kleuranalyse afnemen bij mensen en ze bood aan dat bij mij te doen. Voor mijn boek. Dat vind ik heel lief. En leuk, ook al was ik zo arrogant te denken dat ik wel wist wat mij staat. Niet dus. Ik blijk een voorkeur te hebben voor kleuren die mij nou niet direct flatteren. Ik ben een herfsttype met een hang naar zomerkleuren.

Tovermachine
Pech zou je zeggen, je trekt gewoon aan wat je leuk vindt. Als je dat denkt heb je nog nooit met een wit kapje op je hoofd, een witte soort slabber om je nek, zonder make-up in een stoel voor de spiegel gezeten waarbij je de ene kleurige lap na de andere onder je kin krijgt gedrapeerd. Zonder overdrijven: het lijkt een tovermachine. Nou moet ik erbij zeggen dat ik ERG goed zag wat kleur voor me doet. Laura zei het zelf. Ha! (deze opschepperij als tegenwicht van mijn flaters wat betreft kleurvoorkeur).

Goud vs. zilver
Afijn. Het begon met een goudkleurige en een zilverkleurige lap. Het verschil kon niet groter zijn. Bij goud gingen mijn ogen stralen en mijn huid glanzen, mijn gezicht werd … – ja hoe zal ik het zeggen? – mijn gezicht werd EEN GEHEEL. Rustig. Die prettige kalmte verdween opslag toen de zilveren lap onder mijn kin verscheen. Ik werd grauw, de lijnen om mijn mond werden dieper, de lichtjes uit mijn ogen verdwenen. Dit soort veranderingen (als bij toverslag!) maakte ik vervolgens nog een aantal keer mee.

Het gaat ver wat kleur doet: kleur maakt het gezicht papperig (brooddeeg-achtig), stralend, ronder, laat couperose zien of juist verdwijnen (net als wallen en lijnen/rimpels) en maakt jonger of juist ouder. Bij de juiste kleur is het gezicht precies goed. Het valt een soort van samen met de kleur.

Wauw wat een vrouw!
Als je deze betovering een keer hebt meegemaakt, dan kun je niet de ‘verkeerde’ kleuren blijven dragen. Tenminste, ik kan dat niet.  Ik verbaas me erover dat er bij mode-ontwerpers en in winkels niet veel meer aandacht voor is. Mode is toch om je persoonlijkheid uit te dragen, te onderstrepen. Weten welke kleuren bij je passen hoort daar naar mijn idee bij. Want de juiste kleuren zorgen ervoor dat mensen denken: wauw wat een vrouw in plaats van wauw wat een jurk! De kleding ondersteunt jou in plaats van zelf op de voorgrond te treden.

Boswachter
Je hoort het, ik ben er enorm door gegrepen. Ik geef eerlijk toe dat ik meteen wat kleding in de goede kleur heb gekocht en een deel van mijn ‘foute’ kleding op Marktplaats heb gezet. (Ik wil het natuurlijk graag budgetneutraal houden.)  Ik ben zo in de ban dat ik er zelfs over heb gedroomd. En ik heb bedacht dat ik een cursus wil doen zodat ik zelf kleuranalyse kan gaan geven. Ik ben er namelijk van overtuigd dat weten wat de juiste kleuren voor je zijn helpt bij het opbouwen van een goede basisgarderobe en miskopen voorkomt. Alle kleuren uit je type zijn namelijk met elkaar te combineren. En wat belangrijk is om te weten: elke kleur kan bij ieder type, maar dan wel in de juiste nuance. Dat betekent in mijn geval dat ik heus niet als een boswachter door het leven hoef te gaan. Ha!

Minpuntje (of plus, het ligt er maar hoe je er naar kijkt) is dus dat de mode-industrie niet op deze manier naar kleurgebruik kijkt en dat jouw persoonlijke kleuren niet altijd in de winkel hangen. Heb ik even geluk (of pech, het is wederom maar net hoe je het bekijkt) dat trendforcaster Lideweij Edelkoort vorig jaar in Zomergasten predikte dat de natuurtinten weer terugkomen in 2014/15. Tenminste ik herinner mij dat ze het over uilen had. En over rugzakken en reizen en het bos. Klinkt toch behoorlijk boswachter-achtig.

2012_12_19_15_23_19

Mijn kleurenwaaier

Als je ook een analyse wilt, Laura is heel druk, maar hierbij haar folder mét contactgegevens en kosten etc.

Schermafbeelding 2013-09-02 om 13.13.43

Geef een reactie

