De hel van de achteruitkijkspiegel

O jongens, ik was het helemaal vergeten: de hel van de achteruitkijkspiegel: De passpiegels in kledingwinkels die zo staan de je je achterkant kunt zien. Dus ook de achterkant van je hoofd. Ik heb een stom achterhoofd. Tenminste dat vind ik. Of het komt omdat ik niet dagelijks met de andere kant van mijn krullenbol wordt geconfronteerd. Dat kan natuurlijk ook. (Ben ik de enige die geen liefde voelt voor haar achterhoofd?)

Ben je dan weer in een winkel geweest Joke? Jazeker. En in wat voor een! In Zola Manola. Duur spul hebben ze daar, maar mooi! Ik dacht te kijken of ik mijn slag kon slaan voor een zwart colbert. Of een ‘structured jacket’, zoals Elle’s Esther Coppoolse het noemt. Dat is namelijk een ‘must’ in een basisgarderobe volgens allerlei mensen die er verstand van hebben en ook volgens Coppoolse.

Ik heb zowaar een jasje gevonden – in de uitverkoop (van Pomandère: van €318, – voor €127)! En volgens mij is het een perfect exemplaar. Seizoensbreed in te zetten. Op de hanger zag het er nogal vormloos uit, maar dat is het dus niet! Het jasje kan op een broek en op een jurkje en er zit iets groens in dat het dan weer heel goed bij mijn ogen doet. Jazeker, ik word een hele dame in mijn kledingkeuzes. En ik vind het leuk! Het is een jasje, het past in een basis garderobe, maar het is ook Joke.  Daar had ik het gisteren met mijn inspiratiebron Laura de Jong over (ja, gisteren hadden we een date): dat het belangrijk is om je eigen stijl te hebben en niet klakkeloos mee te zwalken met (alle) trends. Zelfs op de mode-academie zag De Jong dat het merendeel van haar medestudenten trends volgden, in plaats van een eigen stijl te ontwikkelen, laat staan een trend te zetten.

Vind je het moeilijk om te weten wat je eigen stijl is? De Jong lanceert volgende maand een heel leuk boek. Dear Fashion Diary heet het. ‘A creative book that will let you document you fashion life, discover your taste and become your own style guru.’  Wie wil dit niet? Het boek ziet er bovendien fantastisch uit. De perfecte opvolger van haar Free Fashion Challange vind ik. Net als ik, is De Jong niet tegen plezier hebben in bezig zijn met kleding, maar mode haal je niet alleen (met vrachten tegelijk) in de winkel.  Dat is niet goed voor de natuur (dat vindt De Jong belangrijk en ze heeft gelijk) en je word er ongelukkig van (ja, mijn reden voor een koopdieet is een nogal egocentrische). Ze omschreef haar roeping gisteren overigens zo: ‘Mensen duurzamer laten consumeren door te laten zien wat bij hen past.’ Mooi toch? Maar daarover in Liever geen jurk (even wachten tot oktober) meer, want we hebben een leuk plannetje Laura en ik…

Ik heb trouwens ook traditionele colberts aangetrokken, maar dat stond toch een beetje te netjes. Zou ik nooit echt aan doen. Dit jasje moet morgen al mee naar Parijs! Ga ik nu nog even aandacht besteden aan mijn haar, want met zo’n achterhoofd kan ik echt niet naar die kritische Franse hoofdstad.

Voor iedereen die niet net als ik naar de stad van de liefde gaat morgen, een lief animatiefilmpje van zes minuten (genomineerd voor een Oscar) over de liefde in New York in 1940.

(Als ik over wifi beschik zal ik op Instagram wat Parijsindrukken plaatsen)

P.S. Als je zin hebt in kledingruilen: dat kan dit weekend op de Echt Waar Bazaar, Maartje van Little Green Dress staat daar.

Nog een P.S. Meer weten over het schijf-van-vijf-garderobeplan van Elle’s Esther Coppoolse: vandaag ligt de Elle Stijlgids in de schappen als ik mij niet vergis!

Geef een reactie

