Dag verslaving, hallo mode

slingersHoeraaaaa!

Mijn niet-kopen-jaar is voorbij en ik heb het gehaald! Op een ringetje na heb ik kleding noch accessoires gekocht! Aanvankelijk leek het een lang  jaar te worden, maar uiteindelijk viel het mee en heb ik zelfs juist genoten van de rust van het niet hoeven kopen. Met wat dipjes hier en daar. Vanaf nu staat kopen mij vrij… en de angst slaat mij om het hart: straks ben ik in vliegende vaart terug bij af. Dat wil ik niet! Ik heb zin in nieuwe kledingstukken, maar geen zin in de onrust en de hebberigheid die er bij hoorde.

Vandaar mijn nieuwe jaarplan: Een kleding- & accessoirebudget en een beperkt aantal items om te kopen. Uitgangspunt is het Hello Fashionconcept van mode-ontwerpster Monique van Heist. Doel: Het opbouwen van een duurzame, zo goed tijdloze garderobe waarmee ik mijn eigen kledinggeschiedenis schrijf.ballonnen

Budget 2013
1000 euro voor kleding
250 euro voor accessoires (riemen, tassen, sieraden etc.)

Zeven kledingstukken
Drie voor herfst/winter
Drie voor lente/zomer
En de zevende naar keuze voor herfst/winter, zomer/lente.
Is mijn geld eerder op? Ja dan pech als ik nog maar aan de vier stuks zit.
Overschrijd ik het budget? Dat bedrag gaat er in 2014 af. Houd ik over dan komt dat er in 2014 bij.
Hetzelfde geldt voor het accessoirebudget.

Richtlijn
Voor kleding: moet passen in de tijdloze garderobe die ik opbouw (dus kwaliteit moet ook goed zijn).
Ik moet in mijn oren knopen dat ik dit jaar basis shirtjes heb gemist. Accessoires mogen daarvan afwijken om – als ik daar trek in heb – mee te doen met trends en mijn tijdloze garderobe een actueel tintje te geven.

Sokken, ondergoed, beha’s en pyjama’s etc. vallen buiten het budget evenals het kopen van wol om te breien.
Ik mag weer kleding en accessoires cadeau krijgen. Krijg ik geld cadeau, dan mag ik daar straffeloos iets van kleding/accessoires van kopen. Kledingruilfeestjes zijn toegestaan!

Zoals je ziet, heb ik uitgekleed wat aangepast op het nieuwe jaar. Als je het leuk vindt kun je me ook volgen op Twitter, Instagram, Pinterest en Facebook.

Nu moet ik mij gaan beraden: verdien ik (buiten dit budget) een cadeau om mezelf te feliciteren met dit succes, of is het succes op zichzelf het cadeau? En als cadeau denk ik aan de Hungry Harry van Keecie die ik nog steeds heel erg mooi vind. Ik laat het weten! Uiteraard.

Hilde en vriendinnen wens ik succes en plezier. Zij nemen het stokje van mij over, dit schreef ze gisteravond:

Nog drie uur en dan gaat mijn sabbatical beginnen, ik kijk er echt naar uit! Samen met twee collega’s en een buurvrouw van een collega. Verder is er nog een vriendin die haar kledingbudget heeft gehalveerd en een familielid dat vrijwel alleen nog tweedehands kleding koopt. Steeds meer mensen die bewust nadenken over hun kledingkoopgedrag dus!
Ik ben erg benieuwd naar je volgende uitdaging en ook hoe het nu verder zal gaan, ga je meteen shoppen dit weekend of kies je voor de rust van het gericht winkelen?!?!
Gefeliciteerd alvast met het behalen van deze eindstreep! We nemen straks figuurlijk het stokje van je over!

Groet, Hilde

retroballon

Geef een reactie

  • Joke Weststrate

    jokeweststrate@gmail.com

    Btw Nr. NL149392576B01 | KvK Nr. 62573217

