Tegenlicht

Toeval of de duvel, in één week  zag ik de Tegenlicht-aflevering Power to the People, las ik het boekje 100 % gifvrij, en kreeg ik een oude Trouw-bijlage Tijd in handen. De gemene deler: anders kijken naar gewoontes (zoals ik met mijn uitgekleed-project anders naar mijn kledingbehoefte probeer te kijken).

In Power tot the People worden consumenten producenten. De doumentaire is een pleidooi voor kleinschaligheid, duurzaamheid enzovoorts. Om blij van te worden.

Power to the People

In 100 % gifvrij las ik dat we niet dik worden van veel eten, maar van gif. Gifstoffen ontregelen de hormoonhuishouding en het deel van de hersenen dat ons gewicht reguleert. Gif wordt opgeslagen in vetcellen. Dat is geen geitenwollensokken gezever, het voorwoord is geschreven door prof. dr. Janna Koppe, emeritus hoogleraar neonatologie aan de Universiteit van Amsterdam. Onder de naam project Obelix doen Europese universiteiten onderzoek naar het verband tussen gifstoffen en overgewicht. In de Verenigde Staten vallen steeds meer mensen af aan de hand van een wetenschappelijk gefundeerde ontgiftingsmethode.

Schrijfster Julia Kang was haar eigen proefpersoon. Ze viel kilo’s af nadat ze na veel onderzoek (en jarenlang te hebben geworsteld met overgewicht en eetstoornissen) besloot alleen nog maar natuurlijk te eten en chemische stoffen te vermijden. Ook voor mensen die niet hoeven af te vallen is het interessant om te lezen. Over gif in cosmetica bijvoorbeeld.  Een hit volgens mij dit boekje, het is zelfs bij HEMA te koop!

Tijd

Stadsnomade Marloes Pais. Onder de noemer ‘Less stuff, more people’ is Pais bewust thuisloos. Ze slaapt bij vrienden, kennissen en wie haar maar onderdak wil geven. Ik moet er niet aan denken en ik geloof dat Pais inmiddels ook weer een onderkomen heeft, maar – als spullen liefhebber –  is het  interessant om lezen over iemand die met minder ‘stuff’ wil leven.

Geef een reactie

