Overal spullen

Eindelijk kwam het er afgelopen Paasweekend van om de documentaire Overal spullen te kijken. Vriendin C. liet mij interview met documentairemaakster Judith de Leeuw lezen in de tijd dat ik nadacht over uitgekleed. De Leeuw – ook een HEMAliefhebber! – is gefascineerd door haar spullen. Ze zijn handig, nodig en onvermijdelijk, vindt ze. Ze maken het leven makkelijker. Maar De Leeuw heeft ZO-VEEL spullen. En er komt steeds meer bij. Ze besluit AL haar spullen te tellen. Alles. Dus niet bijvoorbeeld het spel monopolie als een item, nee alles wat in het spel zit, bord, pionnen enzovoorts, tellen allemaal los. Het loop erop uit dat ze  heel haar huis leeg haalt en onderbrengt in een loods. Ze sorteert, rangschikt en telt. De spullen zijn van haar. Zij is manager van die spullen. Ook als zij ze weggooit of aan Afrika schenkt. Dat benauwd haar.

Uit het interview:

In je film noem je de HEMA
‘een geruststellende plek’. Wat
is er zo geruststellend aan de
HEMA?

‘Het is troostrijk – voor even. Tijdens
het tellen in de loods had ik last van
een allergie, omdat het daar zo stoffig
was. Ondanks mijn voornemen
niets meer te kopen, ben ik naar de
HEMA gegaan. Je denkt onbewust:
alles komt goed als ik nu dat pakje
schuursponsjes of die glazen koop.
Dat gevoel verdween weer snel nadat
ik het had gekocht, maar toch
deed ik het steeds weer. Dan ging ik
mijn kind ophalen bij de kinderopvang
en kwam ik wederom met een
pakje schuursponsjes thuis, terwijl
er al 36 in het keukenkastje lagen.
Het voelde toch alsof het me overkwam;
alsof ik er niet voor koos.’
(…)

Geef een reactie

