Beknijpen

Ik schaam me,  ik heb een acute drang om de stad in te gaan en een heel nieuwe out-fit te kopen. Broek, trui en schoenen. Ik weet exact wat ik wil: een roze gevlekte spijkerbroek (foto) en een slobbertrui in een zachte kleur met glans. En laarsjes. Ik verlang naar het gevoel van top tot teen in nieuwe kleren gestoken te zijn.  Naar het gevoel mezelf (weer) opnieuw te hebben uitgevonden, zoiets. De geur van kleding die nog nooit is gewassen, de vouw nog in de mouw van die nieuwe trui, de stof nog zacht en mooi van kleur. Alles op z’n Paasbest.

Vroeger kreeg ik nieuwe kleren voor Pasen. Zomerkleren, dus het was vaak kou lijden als ik die fijne nieuwigheden perse wilde dragen op druilerige of nog gemeen frisse Paasdagen. Of het werd een wat gekke combinatie van ‘oude’ warme winter- kleding en nieuw zomers textiel, maar met mooi en zonnig weer was mijn geluksgevoel compleet. In mijn hoofd was ik met mijn nieuwe look een nieuw meisje. Een meisje dat iedereen leuk vond en dat niet zo bang en schuw in de wereld stond als ik deed. Was het zo’n perfecte Paaszondag dan voltrok opa een ritueel waardoor mijn verse kleding werd ingewijd. Dat deed hij bij alle kleinkinderen. Het ging zo: het in het nieuw gestoken kind ging voor opa staan om al dat fraais te showen. Voor- en achterkant. En dan kwam DE vraag: ‘Zo, is het al beknepen?’ Waar dat vandaan kwam – ‘beknijpen’ – geen idee, maar wij ontkenden altijd: ‘nee, de kleding was nog niet beknepen’, waarop opa in onze kleding en armpjes en beentjes ging knijpen. Wij  giechelen, een beetje spannend was het wel. Opa kneep best hard soms en lichamelijk contact, daar waren wij niet in thuis. Zou best eens kunnen dat het beknijpen een gereguleerde vorm van knuffelen was en dat maakt het met terugwerkende kracht tot een schattig gebeuren, eigenlijk.

Comments
One Response to “Beknijpen”
  1. F. schreef:

    Is het al beknepen – mooi!

Geef een reactie

