Coco

Parfum is absoluut geen kleding (ja ik weet het Monroe ‘droeg’ het in bed- ‘What do I wear in bed? Why, Chanel No.5 of course.’), maar is het een accessoire? Of hoort het bij luxe lichaamsverzorging? Ik hoop het laatste, want ik heb parfum gekocht. Coco van Coco Chanel.

Madamoiselle Coco Chanel is zonder overdrijven sinds tien jaar mijn lijf-parfum, met af en toe wat kortdurende uitstapjes naar geurtjes van andere merken. Als tiener was ik verzot op Chanels Cristalle, het parfum dat in mijn geboortejaar – 1974 – op de markt is gebracht, daarna dus Madamoiselle (2001) en nu vermoed ik dat Coco (1984) mijn hit is. Ik ben overigens ook in het bezit van een flesje No. 19 (naar Chanels verjaardag op 19 augustus – de ontwerpster geloofde in de kracht van numerologie: 19 paste bij haar gevoel voor harmonie en perfectie, uitgebracht in 1970, een jaar voor haar dood), maar dan de remake No.19 Poudré (2011, op haar 128ste verjaardag). Chance (2003) heb ik ook even gebruikt, maar op deze geurtjes was ik nooit zo dol als ik op Madamoiselle was/ben. Nu dus Coco.

Komt door Parijs. In de metro en op straat rook ik Aromatics Elixir van Clinique, wat Chanelgeuren en andere heerlijke parfum die ik niet thuis kon brengen. Door die lekker luchtjes had ik zin in parfum, en omdat ik in Parijs was, in Chanel No. 5 (1921, op de vijfde dag van de vijfde maand. Van No.5 wordt wereldwijd iedere 30 seconde een flesje verkocht!). We kwamen geen parfumerie tegen, dus ‘moest’ ik thuis deze behoefte bevredigen. Het werd Coco, in plaats van No.5, waar ik mij mee besprenkelde en ik werd er acuut verliefd op. Tja.

Geef een reactie

  • Joke Weststrate

    jokeweststrate@gmail.com

    Btw Nr. NL149392576B01 | KvK Nr. 62573217

