Parijse lente (de bekentenis)

Parijs is omspannen met een helder blauwe lucht. De zon schijnt. Het is lente. De jas kan uit op de terrassen en de bankjes bij de Seine. Het is lang geleden dat ik er ben geweest, maar Parijs is nog steeds Parijs. Prachtig, groots en arrogant. Waar Barcelona zegt  ‘Wat leuk de dat je er bent’, gooit Parijs het hoofd in de nek, neus in de lucht: ‘Wat leuk voor jou dat je hier mag zijn.’  Maar het is leuk! L. en ik hebben beiden de stad meerdere keren bezocht en we hoeven niks perse te zien. We kunnen fijn mensen kijken. Zwart, wit, blauw, ecru, grijs, de gemiddelde Parijzenaar kleedt zich in kleding met ingetogen kleuren. Niet sloom of grauw, maar sprankelend. Alsof Coco Chanel ’s ochtends vanuit de hemel hier en daar een aanwijzinkje heeft gegeven. Niks nieuws natuurlijk, die mooi aangeklede Parijzenaars, maar ook deze keer vind ik het jaloersmakend stijlvol wat ik zie. Wil ik ook! Dr. Martens-kistjes zie ik overigens ook veel. Soms  in combinatie met dat ingetogen ‘gesprankel’. Wil ik ook!


Kate Moss is veelvuldig op muren gegraffitied en in Centre Pompidou hangt nog een stijlicoon, curvy en uit een heel ander decennium natuurlijk: Liz Taylor. ‘Fashion all around’,  zo gezegd. Op de vlooienmarkt lonkt een prachtig designerjurkje van Isabel Marant. Ik koop haar NIET!

Toch heb ik gezondigd. Ik heb een ringetje gekocht. Tegen mijn eigen regels in, maar ik voel me er steeds minder schuldig over. Het past heel mooi bij de oorbelletjes de ik heb laten maken van mijn oma’s Zeeuwse gouden klederdracht krullen. Bovendien is het een mooi aandenken aan een superleuk weekend en een mooi symbool van de vriendschap van L. en mij. Er was geen sprake van graaien, het was een weloverwogen aanschaf. Gelukkig was het geen kleding, dan lag ik nu krom van schuldgevoel in mijn bedje te huilen.

Ringetje (rechts)

Geef een reactie

  • Joke Weststrate

    jokeweststrate@gmail.com

    Btw Nr. NL149392576B01 | KvK Nr. 62573217

