Sprookje

‘Fashion is always about sex’, vindt Vivienne Westwood. Dat geloof ik niet. En dan heb ik het niet eens over het feit dat de kledingkeus van een gemiddelde mode-minnende vrouw heteroseksuele mannen heel erg kan bekoren (skinny, harem, gewaden). Toen mijn oudste neefje nog geen drie jaar oud was wilde hij persé het t-shirt met auto-opdruk aan. Dan was hij blij. Ik herinner me dat soort voorkeuren van mijn jongere zelf. Mijn oma had Roodkapje-verkleedkleren. Vooral de tot lange vlechten gevlochten huidkleurige panty’s maakten dat ik me mooi voelde. IK HAD LANG STEIL HAAR, dat ik zwierig over mijn schouders kon gooien. Ik had uitgesproken ideeën over wat ik wilde dragen. Dat was zeker niet altijd een schot in de roos – ha! – maar ik werd er blij van. Kniekousen onder een zomerjurk bijvoorbeeld (zie foto onderaan). Dan waren precies alleen mijn knieën te zien. Dat vond ik leuk. Schattig. Het voelde zo fijn. En ik wilde graag twee staarten in mijn haar (zie dezelfde foto). Dat ik er daardoor uitzag als Tommie uit Sesamstraat zag ik toen niet. Maakt niks uit ook, ik werd er blij van en daar gaat het om: je lekker comfortabel voelen in de kleding die je draagt. Dat je er blij van wordt. Ik vond het dan ook vreselijk dat ik geen trui-jurk mocht hebben en geen lakschoentjes. Zwarte lakschoenen met een klein hakje eronder waren mijn grootste wens als – hoe oud zou ik zijn geweest? – grote kleuter, denk ik. Gebeurde niet. Van die lakschoentjes begrijp ik dat nu wel, ergens, maar van trui-jurken niet. Wat is daar mis mee? Zodra het kan koop ik dit soort oversized truien en aanverwanten. Ik word er nog steeds erg blij van.

Mijn spijkertuinbroekwens werd vervuld nadat er iets verschrikkelijks was gebeurd. Het was in de zomervakantie voordat ik naar de middelbare school ging. Ik wilde daar mijn entree maken als ‘nieuwe Joke’. Voor een deel was ik al nieuw, maar niet het nieuw wat ik ambieerde: jeugdpuistjes deden voorzichtig hun intrede en ik had een beugel gekregen. Niet zo’n hippe leuke die je met je tong tegen je gehemelte kon duwen met een wuft klikje. Zo een die de populaire meisjes met lang blond haar hadden, eentje die alleen de boven tanden corrigeerde. Die van mij was een gevaarte! Echt. Een ‘brok-beugel’. Een onder- en bovenbeugel ineen, zodat mijn onderkaak als een soort centenbak naar voren stak (zie schoolfoto, waarom deed ik hem niet even uit?). Ik kon niet normaal spreken, noch slikken. Met een slurp-achtig zuiggeluid voerde ik het teveel aan speeksel af, ten einde niet te gaan kwijlen. Als ik hem uit deed om te eten, moest ik een soort kokhals-achtige manoeuvre uitvoeren. Ach, ik heb te doen met mezelf van toen. Afijn. Ik had bedacht dat ik mijn haar (dik, heftig krullend haar!) in een leuk bobkapseltje geknipt wilde hebben. De kapster legde uit dat dat niet kon met mijn haar, ik wilde het toch. Zij bedacht een in laagjes geknipte bob-variant. Fout! Het ‘bobje’ mislukte totaal, mijn haar moest kort geknipt. Ik huilen. De kapster huilen. Als troost kreeg ik van mijn moeder de tuinbroek die ik zo graag wilde hebben. En ik was er blij mee. Maar dat hoofd, mijn haar! Ik haatte het. Iedere avond in bed bedacht ik hoe we met heel de klas naar de Efteling gingen. Daar stapten we in de bootjes die ons door de ondergrondse Verboden Stad van 1001-Nacht voerden. Kwamen we weer uit die prachtige grot, was er iets magisch gebeurd met mij: mijn stugge jongenskapsel was tot een zijdezachte  glanzende bob omgetoverd. Ik had een prachtige olijfkleurige huid en ik was meteen ook dun geworden (was ik achteraf gezien al). Kortom ik was opnieuw geboren en ik was BLIJ.

Comments
One Response to “Sprookje”
  1. Nancy Robinson schreef:

    wat een heerlijk verhaal joke!

Geef een reactie

