Retail therapy (feminisme II)

‘Heb je een vagina? En wil je daar iets over te zeggen hebben? Als je beide vragen met ‘‘ja’’ hebt beantwoord, mag ik je feliciteren! Je bent een feministe,’ schrijft columniste Caitlin Moran in How to be a Woman (Vrouw zijn, hoe doe je dat? in Nederland).

Vrouw zijn, hoe doe je dat? is een grappig feministisch manifest over hoe Moran als onzekere en onwetende tiener evolueerde naar een ‘militante feministe’, zoals ze zichzelf noemt. Ze beschrijft dat proces op een hilarische manier, maar dat betekent niet dat het een grap is. Moran ís grappig, maar trekt flink van leer. Het door de Spice Girls gelanceerde girl power noemt ze volkomen nep. Ze rept niet over salarisongelijkheid, vrouwenbesnijdenis en huiselijk geweld. Noch roept ze op om protestmarsen te organiseren. Feministen van de 21ste eeuw, vindt ze, ‘hoeven de kwestie alleen maar even recht in de ogen te kijken, om dan in lachen uit te barsten. We zijn sexy als we lachen.’ Molan benoemt ‘al die kleinere, stommere, meer voor de hand liggende dagelijkse probleempjes van het vrouw-zijn.’ Zoals ‘de string’ op pagina 97:

<< Een paar maanden geleden stond ik in een volle metro met een vriendin die steeds stiller en bleker werd, totdat ze zich naar me toe boog en bekende dat haar slipje zo krap bemeten was dat haar voorbips het compleet opgegeten had. ‘Ik draag het op dit moment op mijn klitje als een klein ijsmutsje’, zei ze. Dat is natuurlijk niet oké. Jezus Christus. Dat soort onderbroeken moet naar het Stenentijdperk terug gebombardeerd. >>

De Britse columniste werd de afgelopen twee jaar overladen met prestigieuze prijzen; in 2010 de British Press Award (BPA) Columnist of the Year, voor haar satirische columns in The Times (waar ze sinds haar 18de jaar voor schrijft!), BPA Critic of the Year 2011 en Interviewer of the Year 2011. Als 15-jarig meisje won ze trouwens al The Observer’s Young Reporter of the Year award. O ja, en Vrouw zijn, hoe doe je dat? wordt verfilmd. Sinds ik afgelopen zaterdag het interview met haar in de Volkskrant heb gelezen, wil ik het boek HEBBEN!
Een stukje uit het vraaggesprek:

Je hebt het niet over vrouwenbesnijdenis of huiselijk geweld in je boek. Wel over strings, dure handtassen en de terreur van hoge hakken. ‘Ja, en dat heeft allemaal met geld te maken, vandaar de marxistische toon in mijn boek. Vrouwen worden voortdurend aangespoord om achterlijk veel geld uit te geven aan hun uiterlijk. Je moet die designerstas kopen, die jurk, die schoenen– retail therapy, zeggen de vrouwenbladen, trek je creditcard en je wordt gelukkig. En zo moet je steeds harder werken om steeds meer te kopen. Terwijl je er veel gelukkiger van wordt als je wat minder werkt en tijd hebt om te wandelen of wijn te drinken met vriendinnen. Maar niemand zegt ooit: koop die jurk niet, je kunt het je niet veroorloven. Vrouwenbladen zullen het nooit zeggen, vriendinnen zeggen het niet tegen elkaar. Ik ben de enige die het zegt in mijn boek.’
‘Fun shoppen, ha. Het is niet leuk om een hele dag in paskamers door te brengen voor een spijkerbroek die eindelijk past, het is een verschrikking. En vrouwen denken altijd dat het hun schuld is. We denken niet: waarom zijn die vijf multinationals die onze winkelstraten hebben verpest in godsnaam niet in staat een broek te maken die past? Nee, we denken: het ligt aan mij, ik ben dik, ik ben slecht. Het lijkt wel of alle mode alleen wordt gemaakt voor jonge dunne vrouwen. Terwijl: ik ben 36, ik heb een dikke kont en een hoop geld, waarom maken ze geen broeken voor mij?’

P.S. Op zondag 11 maart is Caitlin Moran te gast in Gesprek op 2
(N2, 00:05 uur)

Vrouw zijn hoe doe je dat?
Uitgeverij: Arbeiderspers
ISBN: 9789029583367
Uitvoering: softcover
(19,95 euro) nu kopen

Geef een reactie

