Lenteliedje

Tot nu toe bewoog ik mij fluitend door mijn-shoploze periode, maar het kriebelen begint nu de lente zich zachtjes aandient. Vanmorgen liep ik mijn vaste route naar het station door de winkelstraat en ja-hoor; in de etalages lagen de poeder-pastels die ik had verwacht voor dit seizoen. Iets fladderde in mijn buik. ‘Ik wil het. Ik wil het. Ik wil het,’ zong het in mijn hoofd. De gedachtenstopper ‘het mag niet’ werkte niet zoals voorheen. Mijn buik werd alleen maar onrustiger. IK WIL HET HEBBEN, al die heerlijk luchtige bloesjes, broeken, rokjes, truien die mooi zullen kleuren bij een bruine huid. Lekker zullen zitten na een dagje strand…  Mijn god. Hoe moet dat met mij als het straks écht lente is en daarna zomer (en daarna herfst en daarna weer winter), met elk seizoen opnieuw lonkende etalages vol nieuwe, zachte, prachtige kleding. Waar ben ik aan begonnen?

Gelukkig mag ik voor mezelf breien,volgens mijn eigen regels. Gisteravond haakte ik mijn lievelingsarmband. Van grijze wol dit keer, met wat zilverdraad erbij in een aantal centimeters van de lange sliert armband. De kleur van het garen waar ik het knoopje mee vast heb gezet kocht ik vorig jaar en is precies een pastelkleur (poeder-petrol vind ik, bestaat dat?) waar ik naar verlang. Al het materiaal had ik al in huis overigens, niet dat het er iets toe doet, tenminste niet in het kader van de ‘challange’, maar toch. Het klinkt duurzaam en dat klinkt goed. Toch? En dan heb ik nog erg mooie wol gekregen van S., meegebracht van haar reis door Zuid-Afrika. De eigenaar van  The Mohair Millshop in Plettenberg Bay gaf haar een tas vol mohairwol mee toen S. haar vertelde van mijn webwinkel. Jammer dat ze die niet mee kon nemen in het vliegtuig, want de mohair is ontzettend mooi. Ik maak er lange handwarmers van en ga er, met een andere wol en kleur – pastel! – een soort capeje bij maken. Een oppeppertje om al het moois links te kunnen laten liggen. Over oppeppers gesproken: gisteren hoorde ik  dat Sara Kroos zondagavond een ‘oppepliedje’ voor mij gaat zingen in haar radio-uitzending! Echt. Radio 2, om acht uur.

Geef een reactie

