Geluk is een jurk

Waarom zijn Chanel-jasjes zo duur? Waarom worden de hakken steeds hoger? Zijn modellen altijd graatmager? En wat is het verschil tussen prêt-à-porter en haute couture? Cécile Narinx, hoofdredacteur Elle, weet het en schreef erover in haar – bijna uit te komen (de 22ste) boekje  – Geluk is een jurk.  Ik kan niet wachten om het te lezen, want Narinx (1970) kan me daar een potje schrijven! Al haar bijdragen in de gids zijn om van te smullen. Deze week, naar aanleiding van haar boek, een stuk over haar jongste herinneringen aan mode op televisie. Dat begon al bij het Duitse kinderprogramma Die Sendung mit der Maus, lees ik (de gids ligt voor me: Jan Wolkers in zwart-wit op de omslag, vanaf morgen, hooguit overmorgen op de mat of in het tijdschriftenrek.) Dat keek ik nooit, net zo min als Dalles en Dynasty.

Maar nu maakt mijn hart een sprongetje: Narinx bejubelt Denise Huxtable (Lisa Bonet) in The Cosby Show. ‘Ja,’ roep ik het papier toe: ‘Denise was ook mijn voorbeeld!’ Zeker toen ze heur haar in dreadlocks droeg! Ik had geen idolen (afgezien van het feit dat ik een tijdje verliefd ben geweest op, ehm, Gerard Joling…), maar van Bonet hing een poster aan de muur in mijn slaapkamer. Mooie Lisa in een zilveren trui. Iedere dinsdagavond (de dag waarop ‘TCS’ werd uitgezonden, met later direct daar achteraan A Different World– dubbel geluk!) bedacht ik in mijn bed de outfit waarin ik het meest op Denise zou lijken. Eén woensdag in mijn Mavo-leven was het zover: Ik wierp zo Denise-achtig nonchalant mogelijk mijn schooltas naast mijn tafeltje en ging evenzo nonchalant op mijn plaats zitten toen een klasgenote zei: ‘Je lijkt op Denise Huxtable.’ De rest van de dag zwééfde ik door het schoolgebouw.

Geluk is een jurk
Uitgeverij: Bertram + De Leeuw
ISBN: 9789461560728
Uitvoering: soft cover
(18,95 euro ) Nu kopen
Ook als e-book (9,50 euro) Nu kopen


Comments
One Response to “Geluk is een jurk”
  1. Nancy Robinson schreef:

    Je bent nog altijd een beetje Denise ..

Geef een reactie

  • Joke Weststrate

    jokeweststrate@gmail.com

    Btw Nr. NL149392576B01 | KvK Nr. 62573217

