Kat op het spek

Als opgejaagd wild pas ik het ene vestje na het andere in een fel verlichte H&M. Ik heb niet eens de moeite genomen om een pashokje binnen te gaan. Ongeduldig sjor en trek ik het tricot om mijn lijf en in een beweging ook weer van mijn lijf. Ik ontwijk mijn blik in de spiegel. Ik wil hier helemaal niet zijn, want ik mag niks kopen.
Maar ik ben er.
En ik pas mijn lievelings kledingsstuk (bestaat er een ode aan het vest?). Er liggen zeker tien – zachte, lieve, stoere – exemplaren aan mijn voeten. Ik sta in een plas van vestjes en ik kan wel huilen. Ik heb nog een bon van H&M, maar waarom passen als ik toch niks mag kopen? Dat is de kat op het spek binden. Bovendien: is het niet mijn streven na deze kledingsabbatical te gaan voor kwaliteit in plaats van kwantiteit?

Ik moet naar de wc. Ik wil weg. Ik word zenuwachtig van deze situatie. En verdrietig. Koud een week ben ik bezig met ontwennen en daar sta ik dan in het hol van de leeuw. Wat ontzettend licht is het hier toch. Lelijk wit licht. En wat veel spiegels. Waar zijn de andere verslaafden, ik bedoel klanten, eigenlijk? Dat licht! Wat warm hier ook.
Ik duw de deken van mij af. Een deken. Ik heb wol in mijn handen, maar het is mijn extra winterdeken. Het was een droom! Hoera, een droom! Wat erg, ik droom over kleren. Maar wat fijn dat ik niet echt de door kinderhandjes in elkaar gezette breisels van de hangers heb gerukt om ze geroutineerd aan- en uit te trekken en ze als dode prooien aan mijn voeten te verzamelen. IK HEB NIKS GEKOCHT.

Comments
2 Responses to “Kat op het spek”
  1. Nancy Robinson schreef:

    Wow. I’m proud of you.

  2. hadassa schreef:

    OEF, gelukkig was het maar een droom…
    XX

Geef een reactie

