Mode is niet hetzelfde als shoppen!

Ik ben Joke. Een jaar lang zal ik geen kleding kopen. Echt. Ik ga het doen,  geïnspireerd door Free Fashion Challange. Een initiatief van Laura de Jong, afgestudeerd aan het Amsterdam Fashion Instituut. De Jong heeft in 2011 niks gekocht. ‘Mode is niet hetzelfde als shoppen en trends,’ legt ze in verschillende interviews uit. ‘Mode moet gaan over kwaliteit en creativiteit.’ De Jong kwam op het shoploze-jaar-idee tijdens haar stage bij de Zweedse (eco)ontwerpster Camilla Norrback, vertelt ze. ‘In Zweden ontdekte ik mensen met een geweldig gevoel voor stijl, maar helemaal niet gekleed volgens ‘de laatste trends’. Ze investeerden in basis-items die je langere tijd kunt dragen.’

‘Dat wil ik ook!,’ dacht ik toen ik van Free Fashion Challange hoorde. Het was woensdagavond vier januari en de ‘Fashion Challenge’ was een item in RTL Boulevard. Ik zat achter mijn laptop, Boulevard was muzak. Totdat Fiona Heering begon te praten over een jaar lang geen kleding kopen. Mijn handen hielden zich stil boven het toetsenbord. Ik spitste mijn oren en met open mond luisterde ik naar het verhaal van Laura de Jong. Snel surfte ik naar haar website. Maar waar ik ook op klikte, geen enkele link werkte. De site was overbezet. Ik was niet de enige die moe is van haar eigen koopgedrag blijkbaar. Wat ik al googelend tegen kwam over de ‘Challenge’ deed mijn hart sneller kloppen. ‘Dit wil ik.’ Maar ook: ‘Ik durf  niet.’ En dat vond ik te erg: niet durven!?

Bestond er een ‘AK’ (Anonieme Koopverslaafden), dan zat ik er iedere week mijn zonden op te biechten. Ik dénk in kleren. Niet in euro’s, maar in kledingstukken. Is de prijs van – ik noem maar iets praktisch dat ik nodig heb – een afzuigkap 150 euro, dan denk ik: ‘Dat is één paar prachtige schoenen, dat zijn twee héél mooie vesten. Of, als ik op Marktplaats winkel kan ik voor dat geld alle drie die items kopen én een spijkerbroek erbij! Minimaal!’ Het is nog erger. Ik kan buiten adem raken van de jacht op kleding en het bedenken wat ik allemaal wil hébben. Aan het begin van een seizoen jakker ik de stad door om een beeld te krijgen van wat ik allemaal MOET gaan kopen. Thuisgekomen vind ik dat ik veel tijd heb verspild, maar dat helpt niet. Ik blijf het doen. Heb ik het één gekocht, verlang ik al weer naar een ander kledingstuk. Die onrust moet weg. Bovendien zouden mijn groene praatjes en kritiek op het graaien van de banken een stuk geloofwaardiger zijn als ik zelf genoegen zou nemen met wat ik heb.

Volgens het ‘Free Fashion’-principe hoort bij het jaar geen kleding kopen ook een verbod op het kopen van

* ondergoed en sokken
* ringen, tassen en alle andere accessoires  (riemen, schoenen, nou ja alles)
* Ook het kopen van stof om zelf kleding te maken is uit den boze
* De verboden producten mogen niet cadeau worden gedaan

Kleding ruilen met iemand anders mag wel.

Een regel neem ik niet op in mijn uitgekleed-wetboek. Ik brei voor Woolstock, mijn Etsy-winkel dus ik koop wol.
Ook voor mezelf mag ik een aantal dingen breien in 2012.

Comments
5 Responses to “Mode is niet hetzelfde als shoppen!”
  1. Wouter schreef:

    Succes Joke, leuk idee en ik ga je volgen via je blog dit jaar.!

  2. lieke schreef:

    Wow Joke,
    ook geen ondergoed? Dat is wel heel puriteins!
    Maar alle respect..ik ga je volgen…

    • uitgekleed schreef:

      Joehoe! Heb ik al twee volgers!
      Streng hè? Maar anders ga ik los op de sokken en aanverwanten. Weet ik nu al.
      Ik dacht vanmorgen al aan een rondje warme sokken en kousen bij HEMA. En maar vullen dat mandje. Tja.

  3. Nancy Robinson schreef:

    Heel Stoer dit. Heel Stoer.
    Maar de geen ondergoed regel is inderdaad wel heel zielig.
    Wil je echt niet een paar fijne onderbroeken voor je verjaardag?

  4. Angeliek van Zon schreef:

    Geweldig, zo’n gevecht tegen je koopgedrag. Denk dat ik mee doe, alleen euhh wanneer zal ik beginnen he…

Geef een reactie

  • Joke Weststrate

    jokeweststrate@gmail.com

    Btw Nr. NL149392576B01 | KvK Nr. 62573217

